20 Tips Menghadapi Putus Cinta



20 Tips Menghadapi Putus Cinta

1. Cara pertama ini wajarlah dilakukan semua orang. Serahkan hati yang hancur berkecai itu kepada Allah untuk dicantum kembali. Cari jalan untuk dekatkan diri kepada Allah. If sebelum ni kita terlalu jauh, jauuuhh daripada Dia sebab terlalu bergayut dengan cinta hamba-Nya, why not, sekarang kita dekatkan diri kepada Allah. Jika sebelum ini kita tidak terusik dengan kasih-Nya, apa kata semaikan rindu-rinduan kepada-Nya dengan cara:

# Baca ayat-ayat cinta daripada-Nya, baca al-Quran. Kalau masa bercinta bagai nak rak rela baca ayat-ayat cinta si dia, why not sekarang kita berpaling kaasih. Ya, berpaling kasih kepada-Nya. Itu lebih baik.

# Tahajud cinta. Bangun qiam untuk kesegaran minda dan kekuatan hati. Cara ini sangat berkesan. Di sepertiga malam, kita mengadu kepada Dia. Allah dengar, lalu akan diberikan kekuatan, insyaallah.


# Solat berjemaah. Kalau sebelum ni kita agak payah nak join jemaah-jemaah segala ni, try once. Selain dapat memupuk ukhuwah, ia juga dapat menghindarkan kita dari bersendirian dalam bilik. Ye lah bila dah sendiri-sendiri, ni tu yang mai kenangan indah segala tu. Come on, lets just forget about it and start a new life. Bercinta dengan Allah pulak.

# One more, berdoa sebab berdoa senjata orang mukmin. Berdoa agar dikuatkan hati untuk menerima. Mintak lah apa-apa sahaja yang kita nak mintak dengan Allah. Allah dengar, jangan risau.

2. Sentiasa motivatekan diri sendiri. Sebagai contoh, each time bila kita rasa sedih or teringat kenangan lalu, katakan kepada diri Allah itu sudah mengatur seseorang yang lebih baik. Tak pe cakap sensorang pon, bukan selalu ye dak? Cakap macam-macam motivasi dekat diri walaupun ia cuma di dalam hati, insyaallah suatu hari nanti kita akan terbiasa dengan memotivasikan diri, mana tahu boleh jadi motivator terkenal? who knows right.

3. Selain tu, baca kisah-kisah yang boleh motivatekan diri balik, macam buku La Tahzan Jangan Bersedih ke, dalam buku ni dia bagi motivation yang sangat bagus. Or else, buku Tentang Cinta by Ustaz Pahrol Muhd Juoi, then Aku Terima Nikahnya, Bercinta Sampai Syurga, dan Murabbi Cinta by Ustaz Hasrizal. I love to read these sebab dia sangat sangat memotivasikan diri selain dapat menambahkan keyakinan diri dan semakin boleh menerima. 

4. Dengar lagu yang boleh memotivasikan diri. Kalau boleh elakkan dari dengar lagu-lagu chenta sebab nanti boleh buat kita teringat dekat orang yang tak sepatutnya. I believe Insyaallah by Maher Zain, Atas Nama Cinta and Langkah Tercipta by UNIC could be motivated songs. Nyanyilah banyak-banyak kali sampai kita resapi semua lirik dia sampai kita faham, sampai kita berjaya buat hati kita jadi tenang.

5. (Ini ikut orang but I prefer buang je) Ye lah buat apa nak simpan kenangan/gambar dengan orang yang dah tak ada apa-apa dengan kita? Elok sangat ke simpan gambar aweks/balaks, baik simpan gambar parents, it's better. Beside that itu cara kita get rid dia dari life kita, woaah kejamnya, tak pe sekali sekala jadi kejam, tapi janganlah kejam sangat, cukup sampai dia rasa bersalah dengan uolls itu tandanya uolls dah berjaya. Berjaya apa? Berjaya buktikan you are strong! tapi kalau boleh berkawan lah balek, itu lebih baik sebenarnya. Tapi macam agak lawak lah bila dah putus, delete dia dari friend list kita (tak proffesional betol I ni dulu) tak pe, tak pe, one day when you get married, letak banyak banyak gambar kahwen tag ex-ex sekalian, habaq mai sat, hari ni manusia yang pernah ampa kecewakan dah bahagia, lepas tu senyum puas (macam senyum evil je) Itulah gunanya jangan buang dia dari friend list (kejam sungguh).

6- Buat something yang kita nak buat. Sesuatu yang kita memang teringin nak buat lah. Contohnya, tiba-tiba teringin nak pergi mandi dekat air terjun Sekayu ke (paling dekat dengan tempat belajar) pergi, pergilaaah. Have fun! Mandi lah puas-puas sampai stress hilang. Tak pon pergi shopping ke. Shopping lah puas-puas sampai hati tenang. Kawan-kawan pon sila support. 

7. Buat perkara yang kita tak pernah buat pulak. Contohnya, kalau setiap pagi pukul 10, kita masih tidur dengan nyamannya, why not pagi tu kita bangun awal dan buat solat sunat dhuha. Solat dhuha then mengadu pada Allah. Sama kes macam tahajud tadi, ye lah sebelum ni kemain lagi liatnya nak bangun qiam, but then, cuba untuk bangun malam.Try something different from usual.

8. Change your style. Buat perubahan diri. Kalau dulu masa kita dengan dia, kita rambut panjang ke hape, cut your hair, pendekkan. Pakai tudung pulak, tukar style, I mean still dalam batas-batas syariat ye. Jangan change to negative sudaah. Fahamlah yang ni kan? Then, create your own identity, contohnya, contoh je laah, Farahwaheeda mana ni? Alaa, dr.cinta tuuuu (haaa, perasan, macam hade je). When you have your own identity, secara automatiknya confident level akan meningkat from day to day.

9. Pretend to be strong. Ini penting. Kalau pergi kelas, please jangan buat muka-sedih-putus-cinta. You must prove it that you can live without him/her. Let it go! Senyum je lah memanjang walaupun hati tengah sakit membengkak ya amat. Tak salah hati hipokrit kejap.

10. Tulis surat dekat diri sendiri. Bila mana kita rasa sedih/sakit hati/geram/serabut, sila tulis surat and baca. Di samping itu, tulislah words yang motivatekan diri. Tulis macam kita bercakap dengan Allah, mohon kekuatan hati etc etc. Lepas tu baca sebelum tidur.

11. Mintak bantuan kawan-kawan, boleh bagi nasihat. Dengan cara ni juga, kita akan kembali bermotivasi. Sangat membantu. Mintak tolong mereka untuk cuba luputkan dia dari ingatan. Mintak bantuan dengan mereka jika ada masalah yang belum settle. Kadang-kadang tu perlu jugak ada campur tangan dari pihak ketiga untuk mengembalikan diri kita.

12. Sibukkan diri, kalau tak sibuk buat-buat sibuk je, involve dalam apa-apa ke.This could be help. Buat assignment, involve dalam activity ke, blogging ke, automatik perhatian kita akan teralih. 

13. Hang out dengan friends, pergi picnic ke, jangan asingkan diri sendiri dari orang lain. Don't ever give up with your life!

14. Hang out with family, if you believe them, cerita dekat mereka.  Ada jugak yang prefer cerita dekat family compared to friends kan, tak semua orang sama cara mereka atasi probs.

15. If ada benda yang belum settle antara both of you, pergi selesaikan segera. Meet him/her. Berteman lah ye. Luahkan segala-galanya, nak marah, silalah marah kalau itu dapat puaskan hati uolls tapi berpada-padalah ye jangan sampai bertepuk-tampar. Then kita dapat rasakan hati kita semakin ringan dan sangat lega. 

16. Jangan bersendirian, sebab nanti akan teringat dan mungkin akan datang fikiran yang macam, telan panadol ke hape ke, owh no no no. Please alert with this. Make sure setiap masa anda berteman.

17. Menangislah sepuas-puasnya. Namun sekadar meluahkan kesedihan bukan untuk meratapinya okey. Percaya dengan takdir allah.

18. Manjakan diri, appreciate diri anda, kalau dia tak appreciate anda, lantak ang lah. Yang penting, kita kena hargai diri kita sendiri okey? Manjakan diri. Beli something contoh sebagai hadiah kepada diri sendiri yang berjaya keluar dari masalah ni. Contohnya, beli laptop baru ke (haha, kalau kaya lah) untuk hadiah dekat diri sendiri or pergi spa ke, buat facial ke.

19. Jangan abaikan pemakanan. Take your meal at the right time. Selalu tak seleralah, pedulikan semua tu, makanlah. Jangan kata tak selera. Nanti kita sakit siapa susah.

20. Sentiasa focus. Make sure datang jugak kelas walaupun hati tengah serabut bagai. Lagi-lagi ex satu kelas pulak tu, haha, relax, cool, okey? kembalikan semangat belajar anda.Tak kan kita nak putus ilmu pulak ye dak?

Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silahkan klik disini untuk berlangganan gratis via email, dengan begitu Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Blogger indonugraha

0 Response to "20 Tips Menghadapi Putus Cinta"

Posting Komentar